כיצד למכור את המוסיקה שלי ?

מאת: צביקה גולן

"כתבתי מילים, הלחנתי, שרתי, הקלטתי ב אולפן הקלטות, ערכתי ו......זהו הכל מוכן ואפשר למכור !!!"

האמנם?
אם זה היה כל כך פשוט, כנראה והיינו שומעים לפחות עשרה שירים חדשים ברדיו מידי יום.
גם אחרי שסיימנו את מלאכת היצירה, צריך לזכור שיש לדעת כיצד לשווק אותה נכון.
קיימים בעולם ואף בישראל אלבומים רבים מאד, ואיכותיים מאד, שלא שמענו עליהם מעולם, ולצערנו גם לא נשמע
אותם אף פעם. והכל בשל שיווק לא נכון שעשה היוצר או בא כוחו.
עלינו לזכור דבר אחד חשוב ביותר. תעשיית ה מוסיקה, ככל התעשיות, הינה תעשייה מסחרית.
חברות ה מוסיקה מעוניינות וצריכות להתעסק בחומרים שיניבו בבוא היום תמורה הולמת להשקעתם, אחרת לא היתה
להם זכות קיום.
לכן עלינו לחשוב כיצד היצירה שלנו תוכל לקדם אותנו כיוצרים, ולא פחות חשוב – כיצד היא תקדם את הגורמים
שמעוניינים לקדם אותה – מפיקים , אמרגנים , חברות תקליטים וכו'.
כיצד אוכל לדעת מה ימכור ומה לא ?
שאלת מיליון הדולר!!!
אם היינו יודעים בוודאות מה ימכור ומה לא, כנראה שכולנו היינו יושבים על כמה מיליונים בבנק.
ועד שזה יקרה, נצטרך לראות כיצד לקדם את ה מוסיקה בדרכים אחרות.
 
הנה בדיקה שתוכלו לעשות – שבו מול מערכת הסטריאו שלכם, והשמיעו את ה מוסיקה שהינכם מעוניינים למכור.
סגרו את העיניים ונסו לדמיין את עצמכם יושבים מול אחד ה מפיקים הגדולים ביותר.
נסו להיות עד כמה שניתן אובייקטיבים.
האם יש דברים שהייתם מדמיינים את עצמכם מתנצלים עליהם? האם המילים טובות?
ה מוסיקה ? ה הפקה ? אם לא – שבו ותקנו זאת.
הנקודה היא די פשוטה. עליכם להיות בטוחים במה שאתם עומדים להשמיע לאנשים שבתעשייה.
השתמשו באנשים שאתם סומכים על רמת הביקורת שלהם, משפחה, חברים, עמיתים למקצוע,
ותהיו פתוחים לכל ביקורת טובה או פחות טובה. זכרו, אין ביקורת רעה, אנשים אלה רוצים בטובתכם,
ויכול להיות שהם מראים צד אחר שלא חשבתם עליו קודם לכן.
להלן מספר נקודות שתוכלו לבדוק לפני שתשמיעו את השיר:
שם השיר – רבים מהכותבים לא כל כך מתייחסים לשם השיר, הם לוקחים מילה או משפט שנראה
                להם מתוכו ומחליטים שזה השם. דבר זה אינו נכון בהכרח. צריך לזכור שכל אחד שמקבל
                את הדיסק שלכם, רואה דבר ראשון את שמו של השיר. שם מעניין ייצור יותר התעניינות.
מילים -  האם המילים מעניינות, משכנעות, מאתגרות? זכרו! לא כל מוסיקאי הוא משורר.
           נכון שהיום יותר ויותר אומנים כותבים גם את ה מוסיקה וגם את המילים, אך דעו
           שהרבה לחנים טובים נשארו במגירה של היוצרים רק משום שהציגו שיר שלא היה טוב במלל.
מבנה השיר - האם ה שיר בנוי נכון? אנחנו, צרכני ה מוסיקה השונים, הורגלנו לתבניות שירים :
                  הקדמה – בית ראשון – פזמון – מעבר – בית שני – פזמון.... ועד כמה שנרצה להיות
                  חדשניים, עדיין עלינו לזכור שמעטים הם האנשים בתעשייה שיחפשו שירים מחוץ "למסגרת".
עיבוד -  האם העיבוד נכון? שימו לב שלא שאלתי האם העיבוד טוב?. ברור שעיבוד טוב הוא המפתח לכל השיר,
           תזמור טוב, הקלטה טובה, נגינה טובה היא בהכרח תנאי לזה שהשיר ישמע טוב יותר. אבל האם הוא
           נכון יותר? אל תתפתו לעבוד עם מעבד מוסיקלי שיבטיח לכם שהוא יעשה לכם "עיבוד מדהים!
           שיישמע הכי טוב בעולם! ". העיבוד צריך להיות נכון יותר לשיר. הוא צריך לשרת את השיר, ולא שהשיר
           ישרת אותו, כלומר: צריך לשמור על אופיו ולאו דווקא להפיק עיבוד "מפוצץ" שיגרום לשיר להישמע בסוף
           כאילו המעבד הוא זה שהלחין אותו.
 
אל תפסחו על שום חלק. לא על הטמפו של השיר, לא על ה – Level של כל ערוץ בנפרד ובכלל – נסו להיות עד
כמה שאפשר ביקורתיים. ה שיר חייב לעבור קודם כל את "האוזניים" שלכם.
נקודה חשובה מאד שצריך לזכור. אל תרפו !!! תמשיכו לנסות ולשלוח שירים, להיפגש עם אנשי מקצוע, מפיקים ,
אמרגנים , חברות תקליטים , אולפנים וכו'.
וזכרו! הרבה להיטים גדולים התחילו בזה שמישהו מהתעשייה לא חשב שהם מספיק טובים.
שמעו מספר גדול כמה שרק ניתן של פידבקים מאנשים מהתחום, משום שגם המפיק הכי גדול יכול "לפספס"
את השלאגר הבא, לימדו מכל משוב, ונסו לתקן ולשפר.
לי רק נשאר לאחל לכם המון בהצלחה בהמשך...

created by entry interactive
סטודיו 21 © כל הזכויות שמורות עמוד ראשי | אודות | הצוות | ציוד | מאגר קריינים | מאמרים | לקוחות | הצעת מחיר | צור קשר | מפת אתר | המדריך לבחירת קריינים | קריינות ותרגום | קריינות - טיפ לקריין המתחיל | קריינות עסקית | מענה קולי | קריין | קריינית - 10 טיפים לעבודת קריינות